وبلاگ, زانو, کمر

بررسی اینکه درد سیاتیک چقدر طول میکشد

درد سیاتیک چقدر طول میکشد|مجله طبی

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده است که درد سیاتیک چقدر طول میکشد؟ با چه روش‌هایی می‌توان از درد سیاتیک وحشتناک رهایی یافت؟ درد سیاتیک در اثر تحت فشار قرار گرفتن این عصب ایجاد می‌شود. گاهی اوقات این درد در مدت زمان کوتاهی با استراحت، تحت کنترل قرار می‌گیرد. در برخی افراد، انجام روش‌های مختلف، تاثیری ندارند و درد برای مدت طولانی باقی می‌ماند. در این مقاله از وب سایت مجله طبی پاسخ سوال درد سیاتیک چقدر طول میکشد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آشنایی با درد وحشتناک سیاتیک

سیاتیک یکی از اعصاب مهم بدن است که به عنوان طویل‌ترین عصب نیز شناخته می‌شود. این عصب از ناحیه کمر شروع می‌شود و تا پاهای فرد امتداد می‌یابد. تحریک یا فشرده شدن این عصب می‌تواند باعث ایجاد درد وحشتناک سیاتیک شود. در سرتاسر جهان تقریبا از هر 10 نفر، 4 نفر در طول زندگی خود، درد سیاتیک را تجربه می‌کنند. سوال همه افراد این است که درد سیاتیک چقدر طول میکشد.

در صورتی که این عصب تحت فشار قرار گیرد؛ شما در کمر، پشت پا و ران، پا و انگشتان پای خود درد احساس می‌کنید. این درد به طور معمول در پاها و ران، باعث ایجاد درد می‌شود اما ممکن است باعث بی حسی کمر نیز شود.

علائم ناشی از درد سیاتیک

بهبود درد حاد سیاتیک؛ در عرض چند هفته|مجله طبی

علائمی که در اثر فشار به سیاتیک در افراد بروز می‌کند متفاوت است. بسته به شرایط فردی و میزان فشاری که به عصب وارد می‌شود؛ علائم متفاوتی بروز می‌کند. در این شرایط، افراد به دنبال پاسخ سوال درد سیاتیک چقدر طول میکشد؛ هستند و به دنبال راهی برای کاهش این علائم می‌گردند. از شایع‌ترین علائم درد وحشتناک سیاتیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بی حسی در پاها
  • سوزن سوزن شدن
  • ضعف و افزایش درد حین سرفه و عطسه
  • احساس درد شدید و تیر کشیدن ناحیه ای از پا و کمر

درد عصب سیاتیک چقدر طول می‌کشد؟

عصب سیاتیک از مناطق انتهایی کمر آغاز می‌شود. این عصب در باسن و پاها امتداد می‌یابد و تا نزدیکی‌های زانو می‌رسد. درد سیاتیک معمولا در عرض 4 تا 6 هفته بهبود می‌یابد؛ اما گاهی اوقات ممکن است طولانی‌تر شود. اگر درد سیاتیک حاد باشد؛ نهایتا 6 الی 8 هفته طول می‌کشد. در برخی موارد درمان خاصی نیاز نیست و با کمی استراحت این درد درمان می‌شود. در صورتی که علائم فرد بیش از 3 ماه ادامه یابد؛ به عنوان درد مزمن سیاتیک به حساب می‌آید. درد مزمن سیاتیک حتی ممکن است بیش از 1 سال نیز طول بکشد.

زمان خاصی برای شروع درد سیاتیک نمی‌توان گفت؛ چرا که این عارضه در طول زمان به وجود می‌آید. خم کردن مکرر کمر و ستون فقرات در برخی مشاغل، یکی از دلایل، بروز این بیماری است. برای پاسخ دادن به این سوال که درد سیاتیک چقدر طول میکشد؛ انواع دردهای سیاتیک را طبقه بندی می‌کنند. انواع درد سیاتیک را بر اساس علائم و شدت درد، می‌توان به 4 دسته زیر تقسیم بندی کرد:

دوره زمانی درد سیاتیک حاد

درد سیاتیک حاد به طور ناگهانی در اثر تحریک عصب سیاتیک یا تحت فشار قرار گرفتن آن به وجود می‌آید. در حالت، فرد در لگن خود احساس درد می‌کند و حتی ممکن است حین نشستن احساس درد او تشدید یابد. احساس سوزش یا تیر کشیدن نیز در محل تحریک عصب در این حالت درد وجود دارد. در پاسخ به این سوال که درد سیاتیک چقدر طول میکشد؛ 1 تا 2 هفته را می توان برای درد سیاتیک حاد در نظر گرفت.

دوره زمانی درد سیاتیک مزمن

برای درد سیاتیک مزمن، نمی‌توان به درستی به پاسخ سوال درد سیاتیک چقدر طول میکشد؟ دست یافت. این درد ممکن است ماه‌ها و حتی سال‌ها ادامه داشته باشد. روند بهبودی و عود بیماری نیز به طور مکرر در فواصل زمانی نا مشخص تکرار می‌شود. در صورتی که درد فرد، بیش از 3 ماه ادامه داشته باشد؛ در دسته مزمن به حساب می‌آید. در صورت وجود ناهنجاری‌های ستون فقرات، درد سیاتیک به صورت مزمن می‌شود.

در صورتی که این بیماری درمان نشود؛ به طور مستقیم زندگی روزمره فرد و فعالیت‌های او را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این حالت پاسخ قطعی برای سوال درد سیاتیک چقدر طول میکشد وجود ندارد. در صورت وجود هر گونه تحریک ساده نیز ممکن است درد سیاتیک مزمن عود کند.

درد سیاتیک دو طرفه

نوعی نادر از سیاتیک، سیاتیک دو طرفه است؛ چون این بیماری به طور معمول یک طرف از بدن را درگیر می‌کند. گاهی اوقات درد در یک پا شدیدتر از پای دیگر است. این حالت ممکن است به دلیل فتق دیسک‌های متعدد یا دژنراسیون دیسک ایجاد شود. برای پاسخ دادن به این سوال که درد عصب سیاتیک چقدر طول می‌کشد؛ در این شرایط باید علائم در هر دو طرف بدن مورد بررسی قرار گیرند.

درد سیاتیک جایگزین

یک نوع نادر از سیاتیک که می‌تواند به طور متناوب باعث درد در هر دو پا شود. بروز این درد می‌تواند ناشی از مشکلات دژنراتیو در مفصل ساکروایلیاک یا آرتریت ساکروایلیاک باشد.

چگونه درد سیاتیک را کاهش دهیم؟

دارو درمانی؛ روشی موثر در تسکین درد سیاتیک|مجله طبی

عصب سیاتیک از ناحیه کمر شروع می‌شود و تا محلی نزدیک به زانو ادامه می‌یابد. تحت فشار قرار گرفتن این عصب در اثر بیماری‌های زمینه‌ای مختلفی می‌تواند رخ دهد. درد سیاتیک را می‌توان با تغییر سبک زندگی، روش‌های خانگی یا درمان‌های پزشکی کاهش داد. برای بهبود درد سیاتیک، استراحت مطلق و بی تحرک ماندن توصیه نمی‌شود. بی تحرک ماندن فرد برای مدت طولانی، درد را تشدید می‌کند. از روش‌های کاهش درد و درمان خانگی درد رگ سیاتیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تمرینات کششی، روشی برای کاهش درد سیاتیک

برخی از افراد تصور می‌کنند که درد سیاتیک با استراحت درمان می‌شود. در صورتی که این چنین نیست و استراحت طولانی مدت، شرایط بیماری را شدیدتر می‌کند. بعد از گذشت چند روز از حمله سیاتیک، توصیه به شروع تمرینات ورزشی می‌شود. انجام تمرینات کششی و ملایم کمر، در طی 2 الی 3 هفته، بهبودی درد کمر را به دنبال دارد. شدت و تعداد دفعات این تمرینات باید در ابتدا کم باشد و رفته رفته افزایش یابد.

در 1.5 ماه اول توصیه می‌شود که فرد از انجام تمریناتی که شامل چرخش کمر هستند خودداری کند. بلند کردن اجسام سنگین نیز درد سیاتیک را افزایش می‌دهد. انجام تمرینات کششی باید با مشورت پزشک انجام شوند. انجام خودسرانه هریک از تمرین‌ها ممکن است درد سیاتیک را افزایش دهد. از بهترین تمرینات کششی که برای کاهش درد سیاتیک توصیه می‌شوند؛ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کشش زانو به سینه
  • کشش همسترینگ ایستاده
  • تمرین شیب لگن
  • تمرین پل باسن
  • کشش باسن دراز کشیده
  • حرکت صدف با کشش
  • حرکت سگ پرنده

قبل از انجام این تمرینات با پزشک خود حتما مشورت کنید.

کمپرس سرد، کاهش دهنده درد وحشتاک سیاتیک

استفاده از کمپرس سرد و گرم، روشی سریع برای کاهش درد سیاتیک است. سرما درمانی در مراحل اولیه حمله سیاتیک روشی مفید برای بی حسی این ناحیه و کاهش درد به حساب می‌آید. استفاده از کمپرس سرد، از طریق ایجاد بی حسی و انقباض رگ‌های خونی، به کاهش درد وحشتناک سیاتیک کمک می‌کند. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که درد سیاتیک چقدر طول میکشد. با کمپرس سرد، این درد در مدت زمان کوتاهی بهبود می یابد.

با استفاده از کمپرس سرد به صورت بسته بندی‌های یخ سرد یا ژل، این درد در همان مراحل ابتدایی به شدت کم‌تر می‌شود. سرما درمانی باید به صورت اصولی صورت گیرد. اگر این روش طولانی مدت ادامه پیدا کند؛ ممکن است به پوست یا اعصاب موجود در آن ناحیه آسیب وارد کند. سرما درمانی معمولاً باعث تسکین فوری درد می‌شود و نیاز به مصرف داروهای مسکن را کاهش می‌دهد.

کمپرس گرم، افزایش دهنده جریان خون و تسکین درد

در صورتی که درد سیاتیک ناشی از اسپاسم و گرفتگی عضلات باشد؛ گرما درمانی درد را کاهش می‌دهد. استفاده از کمپرس گرم در ناحیه درد باعث شل شدن ماهچیه‌ها و افزایش جریان خون می‌شود. توصیه می‌شود این روش بعد از تشدید اولیه درد سیاتیک مورد استفاده قرار گیرد. مکانیسم‌هایی موثر بر کاهش درد ناشی از کمپرس سرد؛ شامل موارد زیر است:

  • افزایش عملکرد عصب و بهبود هدایت پیام‌های عصبی
  • گشاد شدن رگ‌های خونی
  • بهبود جریان خون، اکسیژن و مواد مغذی در ناحیه آسیب دیده
  • افزایش متابولیسم بافت
  • افزایش دامنه حرکتی مفصل
  • کاهش تنش و اسپاسم عضلانی

دارو درمانی، راهکاری کاربردی برای راهی از درد سیاتیک

در صورتی که استراحت و درمان‌های خانگی، تاثیری در کاهش درد سیاتیک نداشتند؛ از روش دارو درمانی استفاده می‌شود. سوال تمامی مراجعه کنندگان از پزشکان این است که درد سیاتیک چقدر طول میکشد. با مصرف دارو، مدت زمان بهبودی کوتاه‌تر می شود. مصرف دارو باید تحت نظر پزشک باشد تا تداخلات دارویی آن مد نظر قرار گیرند. در زیر فهرستی برای بهترین قرص برای درد سیاتیک معرفی شده است:

  1. مسکن‌های بدون نسخه مثل استامینوفن، آسپرین
  2. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID ها) مثل ایبوپروفن، کتوپروفن و ناپروکسن
  3. داروهای شل کننده عضلانی برای کاهش اسپاسم عضلانی مانند سیکلوبنزاپرین
  4. داروهای ضد افسردگی برای کمردرد مزمن مثل دولوکستین و آمی تریپتیلین
  5. استفاده از داروهای استروئیدی به صورت تزریق به محل آسیب دیده
  6. پماد و ژل‌های موضعی مثل متیل سالیسیلات، منتول، ترولامین سالیسیلات و کپسایسین

سوالات متداول در مورد موضوع درد سیاتیک چقدر طول میکشد

چگونه درد سیاتیک را کاهش دهیم؟

روش‌های مختلفی برای کاهش درد سیاتیک وجود دارد. در اوایل درد، استفاده از کمپرس سرد توصیه می‌شود. چند روز بعد از درد شدید سیاتیک، انجام حرکات کششی، درد سیاتیک را کم تر می‌کند. تمامی موارد توصیه شده باید با مشورت پزشک انجام شوند.

در حالت کلی درد سیاتیک چقدر طول میکشد؟

سیاتیک بسته به علت و شدت آسیب، می‌تواند هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد. بیشتر موارد خفیف سیاتیک را می‌توان با استراحت و داروهای مسکن بدون نسخه کنترل کرد. در درد‌های شدید و مزمن حتی ممکن است علائم تا ماه‌ها در فرد دیده شوند.

آیا سیاتیک در هر دو پا رخ می‌دهد؟

بله ممکن است سیاتیک در هر دو پا رخ دهد اما بروز درد در یک پا بیشتر شایع است. فشرده یا تحریک شدن عصب سیاتیک در چنین شرایطی ممکن است راه رفتن عادی فرد را نیز مختل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *