وبلاگ, کمر

مزایای قرص ناپروکسن برای کمر درد + عوارض و طریقه مصرف

قرص ناپروکسن برای کمر درد| مجله طبی

آیا قرص ناپروکسن برای کمر درد مناسب است؟ آیا می‌دانید قرص ناپروکسن چه اثرات دارد؟ مهم‌ترین عوارض ناشی از مصرف ناپروکسن چیست؟ یکی از بهترین داروها برای تسکین دردهای مفصلی مانند: کمر درد و گردن درد داروی ناپروکسن است. این دارو درد، تورم و سفتی مفاصل شما را به سرعت کاهش می‌دهد . ناپروکسن در واقع نوعی داروی ضد التهابی غیر استروئیدی است که از طریق کاهش تولید مواد التهابی از بروز التهاب و دردهای ناشی از آن جلوگیری می‌کند.

بنابراین اگر شما هم جزء افرادی هستید که به دلیل کمر درد شدید قادر به انجام فعالیت‌های روزمره خود نیستید، مصرف این دارو زیر نظر پزشک به بهبودی سریع‌تر شما کمک خواهد کرد. از آنجایی که سلامتی و روند بهبودی شما برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد. در این سری از مقالات مجله طبی قصد داریم در خصوص روش مصرف، فواید و عوارض ناشی از مصرف ناپروکسن صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا در مورد این داروی پرکاربرد بیشتر بدانید.

اطلاعات دارویی قرص ناپروکسن برای کمر درد

نوع دارو

داروی ضد التهابی غیر استروئیدی

موارد استفاده

ضد التهاب و کاهش درد

سایر نام‌های دارو

Naprosyn®; Nexocin®; Stirlescent® Vimovo®

اشکال دارویی

قرص، قرص جوشان و شیاف و داروی مایع خوراکی

ناپروکسن به صورت شیاف 500 میلی‌گرمی نیز در بازار موجود است که اغلب افراد ترجیح می‌دهند به دلیل اثرگذاری سریع‌تری و کاهش عوارض جانبی روی معده خود از شیاف استفاده کنند. باید اشاره کنیم که شیاف ناپروکسن یکی از انواع بهترین شیاف برای کمر درد است. در همین راستا در صورت تجویز این دارو توسط پزشک، شیاف آن را درخواست دهید.

داروی ناپروکسن چیست؟

فواید قرص ناپروکسن برای کمر درد|مجله طبی

ناپروکسن نوعی داروی ضد التهابی غیر استروئیدی NSAID (به انگلیسی:Nonsteroidal anti-inflamatuar drug ) است. این دارو از طریق کاهش تولید عوامل التهابی سبب کاهش عوارضی مانند: درد، تورم و قرمزی می‌شود. مصرف ناپروکسن در درمان مشکلات ناشی از بیماری‌هایی مانند: آرتریت، اسپوندیلیت آنکیلوزان، تاندونیت، بورسیت، نقرس و دردهای قاعدگی موثر است.

ناپروکسن جزء قرص‌های طولانی رهش است (ماده موثره در مدت زمان طولانی‌تری آزاد می‌شود). به همین دلیل برای درمان بیماری‌های مزمن مانند: آرتریت و اسپوندیلیت آنکیلوزان تجویز می‌شوند. قرص‌های طولانی رهش قادر هستند که در مدت زمان طولانی‌تری اثر خود را در بدن حفظ می‌کنند. بنابراین بیماران در مدت زمان بیشتری کمردرد نخواهند داشت. ماده اصلی قرص ناپروکسن در ترکیب با سایر داروها به نام‌های تجاری زیر نیز موجود است:

  • Aleve PM
  • Aleve-D Sinus and Cold
  • Treximet
  • Vimovo

در کنار داروهایی مانند ناپروکسن استفاده از دستگاه‌های فیزیوتراپی، درد را سریع‌تر از بین خواهد برد. در همین راستا خرید پلاتینر را به شما پیشنهاد می‌کنیم. برای اطلاع از ویژگی‌ها و قیمت کمربند پلاتینر اصل به صفحه این محصول مراجعه کنید. 

قرص ناپروکسن 500 و 250 برای چیست؟

احتمالا در حال حاضر مهم‌ترین سوال شما این است که قرص ناپروکسن 500 میلی گرم چیست؟ قرص ناپروکسن که تحت عنوان تجاری آلِو نیز به فروش می‌رسد در واقع به قرص ضد التهاب غیر استروئیدی گفته می‌شود که برای درمان دردها و مشکلاتی که به نوعی التهاب در ایجاد و تشدید آن دخیل است؛ تجویز می‌گردد. این دارو در بیشتر مواقع به شکل قرص مصرف می‌شود. ناپروکسن ۲۵۰ و ناپروکسن ۵۰۰ برای تسکین مشکلاتی موثر هستند که احتیاجی تاثیر فوری ندارند. به همین دلیل مصرف آن برای درمان نقرص که به درمان فوری نیاز دارد، مناسب نیست.

مهم‌ترین موارد مصرف قرص naproxen شامل موارد زیر است:

  • کاهش درد قاعدگی
  • تسکین درد عضلانی و مفصلی
  • رفع گرفتگی عضلات
  • درمان سردرد
  • کاهش درد دندان
  • التهاب مفاصل
  • کمک به درمان کمر درد، گردن درد و زانو درد
  • جلوگیری از حمله نقرص
  • رفع بورسیت
  • حملات نقرس حاد
  • درمان آرتروز
  • رفع دندان درد
  • کمک به درمان بیماری پاژه
  • سندرم بارتر
  • کاهش عوارض ناشی از آرتریت روماتوئید

در مواردی در کنار این داروی ضد التهابی از داروهای شل کننده عضلانی نیز استفاده می‌شود. یکی از بهترین و پرکاربردترین داروهای شل کننده عضلانی، قرص باکلوفن برای کمر درد است. این قرص با تاثیر بر عضلات و اعصاب، اسپاسم‌های عضلانی را رفع کرده و درد بیمار را کاهش می‌دهد.

طریقه مصرف ناپروکسن 250 و 500

قبل از شروع دوره مصرف قرص ناپروکسن برای کمر درد راهنمای دارویی ارائه شده همراه با جعبه دارو یا نوشته شده توسط داروساز را مطالعه کنید. چنانچه در خصوص طریقه مصرف آن سوالی داشتید، از پزشک یا داروساز بپرسید. این دارو باید طبق دستور پزشک از طریق خوراکی مصرف شود. شکل مصرف ناپروکسن معمولا روزی دو عدد پس از مصرف غذا (با معده پر) است. توجه داشته باشید قرص را نشکنید، له نکنید و یا نجوید؛ زیرا خرد شدن قرص باعث می‌شود ماده موثره آن سریعت‌ر آزاد شده و عوارض جانبی جدی مانند مشکلات گوارشی ایجاد کند.

قرص ناپروکسن را همراه با یک لیوان پر آب (240 میلی لیتر) مصرف فرمایید. مگر اینکه پزشک‌تان دستور دیگری داده باشد. پس از مصرف این دارو حداقل تا 10 دقیقه دراز نکشید. مقدار دوز مصرفی ناپروکسن (تعداد قرص) براساس وضعیت پزشکی و پاسخ بدن شما به درمان تعیین می‌شود. به منظور کاهش احتمال بروز خونریزی معده و سایر عوارض جانبی، این دارو باید در کمترین دوز موثر و در کوتاه‌ترین زمان ممکن مصرف شود. توجه داشته باشید! هیچگاه بدون مشورت با پزشک دوز مصرفی خود را افزایش ندهید و یا آن را بیشتر از مدت زمان تجویز شده مصرف نفرمایید.

برای تسکین دردها و عوارض ناشی از مشکلاتی مانند آرتریت، ممکن است لازم باشد قرص ناپروکسن برای کمر درد را به مدت دو هفته به صورت مداوم مصرف کنید.

عوارض قرص ناپروکسن 500 و 250

همانند بسیاری دیگر از داروهای شیمیایی، قرص ناپروکسن برای کمر درد و بیماری‌هیا دیگر نیز دارای عوارض جانبی و تداخلات دارویی است. به همین دلیل باید قبل از مصرف آن لیستی از داروهای مصرفی و بیماری‌هایی که تا به حال به آنها مبتلا بوده‌اید، ارائه کنید. قرص ناپروکسن نباید توسط افراد مبتلا به آسم یا آلرژی به انواع NSAID، زنان باردار، افراد مبتلا به مشکلات قلبی، افراد دارای سابقه خونریزی گوارشی یا کسانی که مشکلات کلیوی دارند، مصرف شود.

مهم‌ترین عوارض جانبی ناشی از مصرف قرص ناپروکسن شامل موارد زیر است:

درد شکم خواب آلودگی حالت تهوع سبکی سر اسهال دشواری در تنفس
یبوست سردرد تورم پوست بروز زخم‌های شکمی التهاب غشای مخاطی دهان اختلالات شنوایی
سرگیجه سوزش سردل خونریزی شکمی احتباس مایع دیورتیکولیت افزایش آلانین آمینوترانسفراز یا آسپارتات آمینوترانسفراز در سرم

توجه داشته باشید که افزایش آلانین آمینوترانسفراز پس از انجام آزمایش‌های کبدی مشخص می‌شود. سایر عوارض جانبی خطرناک ناشی از مصرف ناپروکسن شامل: مدفوع خونی یا سیاه رنگ، درد شدید معده، ناتوانی در دفع ادرار، تاری دید، زنگ زدن در گوش، سردرد شدید، بثورات شدید پوستی، خس خس سینه، درد قفسه سینه و ضربان قلب سریع باشد. در صورت دیده شدن این موارد، فوراً به مراکز درمانی مراجعه بفرمایید.

عوارض مصرف بیش از حد قرص ناپروکسن برای کمر درد

متداول‌ترین علائم ناشی از مصرف بیش از حد ناپروکسن (مسمومیت با ناپروکسن) عبارتند از:

  • تنگی نفس (حتی پس از فعالیت خفیف)
  • تورم شدید شکم
  • قرمزی شدید پوست
  • خونریزی معده ( مدفوع خونی یا قیری، سرفه خونی یا استفراغ شبیه تفاله قهوه)
  • مشکلات کبدی (حالت تهوع، درد بالای معده، خارش، احساس خستگی، از دست دادن اشتها، ادرار تیره رنگ، مدفوع مشابه خاک رس، یرقان یا زرد شدن پوست)
  • مشکلات کلیوی (ادرار کم یا احتباس کامل ادرار، دفع دردناک و دشوار، تورم در پاها، احساس خستگی و تنگی نفس)
  • کاهش مقدار گلبول‌های قرمز (رنگ پریدگی پوست، احساس سبکی سر یا تنگی نفس، ضربان قلب سریع، مشکل در تمرکز)
  • واکنش شدید پوستی (وجود بثورات پوستی قرمز یا بنفش رنگ که به سرعت پخش می‌شوند و ایجاد تاول‌های شدید)

قبل از مصرف قرص naproxen باید به چه مواردی دقت کرد؟

موارد مهم در هنگام مصرف ناپروکسن|مجله طبی

مصرف قرص ناپروکسن برای کمر درد ممکن است باعث خونریزی معده و روده شود. متاسفانه خونریزی دستگاه گوارش در مواد شدید با مرگ بیمار همراه است. این عارضه بیشتر در افراد مسن و افرادی که دارای مشکلات گوارشی هستند؛ ایجاد می‌شود. علاوه براین چنانچه به آسپرین و سایر داروهای NSAID حساسیت دارید و پس از مصرف آنها دچار آسم و حملات آلرژیک میشوید؛ نباید از این دارو استفاده فرمایید.

مهم‌ترین نکات قبل از مصرف ناپروکسن شامل موارد زیراست:

  • قبل از مصرف ناپروکسن به کودک زیر 12 سال با پزشک خود مشورت کنید.
  • چنانچه دارای بیماری قلبی، آسم، بیماری کبد، کلیه، سابقه زخم معده، سکته مغزی، لخته شدن خون فشار خون، کلسترول بالا و بیماری دیابت هستید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
  • مصرف این دارو در افراد سیگاری ممکن است سبب بروز حساسیت‌های ریوی شود.
  • چنانچه باردار هستید، نباید قرص ناپروکسن مصرف کنید، مگر اینکه تحت شرایط ویژه و برای مدت زمان مشخص آن را پزشک تجویز کند. مصرف NSAID در 20 هفته آخر بارداری ممکن است باعث بروز مشکلات جدی قلبی و کلیوی در جنین می‌شود.
  • استفاده از ناپروکسن در دوران شیردهی نیز ممکن است سبب بروز مشکلات گوارشی در نوزاد شود.
  • مصرف ناپروکسن برای افراد کمتر از 2 سال تایید نشده است. به همین دلیل این دارو را بدون توصیه پزشک به کودک خود ندهید.

سوالات متداول در مقاله مزایای قرص ناپروکسن برای کمر درد

1. قرص ناپروکسن برای چی خوبه؟

مهم‌ترین فواید مصرف قرص ناپروکسن شامل موارد زیر است:
کاهش التهاب
تسکین دردهایی نظیر آرتریت (التهاب مفاصل)
بهبود رگ به رگ شدن عضلات و ضرب دیدگی استخوان
کاهش کمردرد
کمک به درمان نقرس
کاهش دردهای قاعدگی
تسکین درد دندان
درمان بورسیت
کاهش سردرد
رفع گرفتگی عضلانی

2. ناپروکسن ۲۵۰ برای چیست؟

این دارو برای تسکین دردهای ناشی از التهاب خفیف مانند: دردهای قاعدگی و ضرب دیدگی مفاصل مناسب است.

3. برای تسکین کمردرد کدام مسکن مناسب‌تر است (ناپروکسن یا استامینوفن)؟

بستگی به علت کمر درد دارد. چنانچه کمردرد شما ناشی از وجود التهاب باشد باید ناپروکسن را مصرف کنید؛ اما در مواردی که به علت ضرب دیدگی دچار کمردرد شوید بهترین درمان برای شما استامینوفن است. توجه داشته باشید! داروی استامینوفن قادر به کاهش التهاب نیست. حتی در مواردی مصرف بیش از حد این دارو سبب بروز التهاب می‌شود.

4. بهترین دارو برای بهبود کمردرد عصبی چیست؟

برای بهبود کمردردهای عصبی می‌توانید زیر نظر پزشک از داروهای زیر استفاده کنید:
آمی تریپتیلین
سلکوکسیب یا سلکسیب
دوان (نوع دیگری از NSAID)
کلومیپرامین (آنافرانیل)
دزیپرامین (نورپرامین)
داکسپین
ایمی پرامین (توفرانیل)
نورتریپتیلین (پاملور)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *